Kategorie

Aktualności Opera / Musical Wydarzenia

Wesoła Wdówka w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury

Intryga zawiązuje się na…przyjęciu. W Paryżu, w siedzibie poselstwa księstwa Ponteverdy, licznie zgromadzeni goście świętują urodziny panującego księcia. Gospodarz, baron Mirko Zeta, podejmuje zaproszonych gości szampanem i bawi ich błyskotliwymi rozmowami, ma jednak poważne zmartwienie. Z porannej depeszy dowiedział się, że Hanna Glawari, bogata wdowa po bankierze z Ponteverdy, opuściła ojczyznę i wyjechała do Paryża. Dyplomaci obawiają się, aby nie straciła głowy dla jakiegoś paryskiego uwodziciela, bo jej majątek musi pozostać w rodzinnym księstwie Ponteverdy. Minister skarbu radzi zająć się młodą wdową… Tak rozpoczyna się „Wesoła wdówka”, operetka, która od lat święci triumfy na scenach teatrów muzycznych na całym świecie. Widzowie uwielbiają, tę zabawną i pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji historię bogatej wdowy Hanny Glawari, o której zainteresowanie i rękę toczy się skomplikowana gra. Wśród pokrętnych intryg, nieporozumień i niedopowiedzeń klucz do serca tytułowej bohaterki znajdzie ten, który ofiaruje jej prawdziwe, bezinteresowne i szczere uczucie.

„Wesoła wdówka”, klasyczna operetka Franza Lehára z librettem Victora Léona oraz Leo Steina, po wiedeńskiej prapremierze w 1905 roku nie zebrała dobrych recenzji, a i publiczność nie była jej zbyt przychylna. Jednak w krótkim czasie utwór zdołał skraść serca widzów. Już rok po pierwszym wystawieniu operetka święciła triumfy na scenach Londynu, Paryża, Wiednia, Sztokholmu, Moskwy, a także Nowego Jorku. Wiele arii i duetów stało się prawdziwymi przebojami, jak choćby duet „Usta milczą, dusza śpiewa”. W „Wesołej wdówce” śpiewali najwybitniejsi śpiewacy, od Marii Jeritzy, Kirsten Flagstad i Richarda Taubera, po Jana Kiepurę i Martę Eggerth.

Dla Mazowieckiego Teatru Muzycznego „Wesołą wdówkę” przygotowuje Henryk Konwiński, reżyser operowy, choreograf, tancerz. Kierownictwo muzyczne powierzył Arifowi Dadashevowi, a projekt scenografii Ireneuszowi Domagale. To artystyczne trio pracuje ze sobą nie po raz pierwszy. Artyści przygotowali wspólnie w ubiegłym sezonie dla Opery Śląskiej w Bytomiu baletową wersję „Don Kichota”.

Reżyser zapowiada, że „Wesoła wdówka” Mazowieckiego Teatru Muzycznego będzie przedstawieniem dla dzisiejszych ludzi. Henryk Konwiński z szacunkiem podchodzi do tekstu klasycznego libretta, wydobywając z niego współczesne tematy.

W roli tytułowej zobaczymy Grażynę Brodzińską – pierwszą damę sceny operetkowej, o której Bogusław Kaczyński pisał, że „jak nikt inny potrafi wzruszać i bawić, ujmuje nowoczesnością interpretacji i teatralną prostotą, lecz kiedy trzeba zniewala należnym gatunkowi patosem”. W roli Barona Mirko Zety wystąpi Adam Kruszewski – śpiewak Opery Narodowej. W przedstawieniu zobaczymy także Aleksandrę Hofman (Sylwiana), Bożenę Zawiślak-Dolny (Praskowia), Dariusza Jakubowskiego (Bogdanowicz) i Artura Kocięckiego (Niegus).

Premiera przedstawienia odbędzie się 13 (I) i 14 (II) września na scenie Teatru Palladium.

Obsada:

Grażyna Brodzińska (Hanna Glawari)
Adam Kruszewski (Baron Mirko Zeta)
Magdalena Stefaniak (Walentyna)
Leszek Świdziński (Hrabia Daniło Daniłowicz)
Dawid Kwieciński (Camille de Rosillon)
Szymon Rona (wicehrabia Victore Cascada)
Damian Wilma (Raoul de St. Brioche)
Dariusz Jakubowski (Bogdanowicz)
Witold Żołądkiewicz (Kromow)
Łukasz Wroński (Pristicz)
Aleksandra Hofman (Sylwiana)
Roksana Majchrowska (Olga)
Bożena Zawiślak-Dolny (Praskowia)
Artur Kocięcki (Niegus)